نوشته شده توسط : mehdi

3 ساخت و ساز پيچي يا جوشي

تصميم گيري در مورد اينکه از اتصالات پيچي يا جوشي در روند ساخت شاهتيرها و خرپاها استفاده شود عمدتا بستگي به ترجيح مشتري يا سازنده دارد. اتصالات جوشي يک خرپاي ساده با ظاهري جذاب تر ايجاد مي کند که جرم کمتري نسبت به حالت پيچي داشته و راحت تر مي توان آن را رنگ آميزي کرد. با اين وجود، توليدکننده ممکن است ترجيح دهد که از اتصالات پيچي و استفاده کند، چرا که کارگاه آن مجهز به دستگاه پانچ يا حفاري اتوماتيک است. خرپاهاي پيچي بسيار ساده تر و سريع تر مونتاژ مي شوند شوند، زيرا آنها نيازي به صفحات مورد نياز براي جوشکاري ندارند. همچنين آنها نيازي به چرخانده شدن براي دسترسي به گوشه هاي دور از دسترس براي جوشکاري ندارند. ضعف يک عضو کششي با اتصالات پيچي اين است که سطح مقطع موثر با توجه به اندازه سوراخ پيچ ها کاهش مي يابد. براي سفارش تيرچه فولادي با جان باز کليک کنيد.

4 اعضاي افقي و اعضاي تشکيل دهنده جان مقطع

انتخاب سطح مقطع براي اعضاي افقي و اعضاي تشکيل دهنده جان به نيرويي که بايد منتقل شود و اينکه آيا قرار است از اتصالات پيچي يا جوشي استفاده شود بستگي دارد. سطح مقطع هاي معمول مورد استفاده در شکل 9.2، که به ترتيب نزولي قيمت ليست شده اند، آورده شده است. تمام اين مقاطع هم مي توانند به عنوان عضو افقي و هم عضو تشکيل دهنده جان مور استفاده قرار گيرند، به جز (b)، که به طور معمول تنها به عنوان يک المان افقي استفاده مي شود. مقاطع المان هاي افقي (a)، (b)، (k)، (l) و (m) به طور معمول براي ساخت و ساز جوشي داده شده و مقاطع (a) و (c) تا (j) براي ساخت و ساز پيچي استفاده مي شوند. مقاطع (e) تا (j) نياز به صفحه اتصال دوبل دارند و براي شاهتيرهاي بزرگتر استفاده مي شوند. مقطع دو وجهي (c) هنگامي که به عنوان عضو تشکيل دهنده جان در شاهتيرهاي بارگذاري شده تحت بارهاي سنگين استفاده مي شود اين مزيت را دارد که نياز به نصف تعداد پيچ براي اتصال دارد چرا که در انتهاي عضو تحت برش دوبل قرار مي گيرد. اين يک عضو بسيار موثر است، به خصوص در فشار، اما مناسب محيط هاي خورنده نيست که به دليل دشواري در نگ آميزي سطوح بين زاويه ها است.

شاهتيرهاي جوش داده شده با اعضاي افقي تکي به جاي دو وجهي و اعضاي تشکيل دهنده تيرچه فولادي با جان باز بسيار ساده تر مونتاژ مي شوند چرا که نيازي به چرخاندن سطح مقطع براي جوشکاري ندارند. ترکيبي از اعضاي افقي T-شکل و اعضاي تشکيل دهنده جان تک زاويه اي به طور ويژه اي کارآمد هستند، به خصوص هنگامي که صفحات اتصال نياز نباشند. مناطقي که نياز به اعضاي دوبل دارد با نقطه چين نشان داده شده است. سطح مقطع (j) در هر دو بال نياز به مقطع دوبل دارد و بنابراين هزينه ساخت آن بالا است. اين مقطع فقط در شاهتيرهاي بزرگ تحت بارگذاري هاي سنگين در طول دهانه زياد استفاده مي شود. استفاده از زاويه هاي ستاره دار با رنگ مشکي (در شکل 9.2 نشان داده نشده است) غير اقتصادي است. اگر چه سطح مقطع ممکن است از نظر نسبت مقاومت جرمي کارآمد به نظر آيد، استفاده از آن منوط به الزامات بندهاي 19.1.4 و 19.1.5 از SABS 0162-1 است، که مي گويد افزايش طول معادل موثر بايد استفاده شود مگر در مواردي که از جوش يا اتصال پيچي اصطکاکي استفاده شده است. علاوه بر اين، از آنجا که پيچ و مهره اتصال انتهايي تحت برش تکي هستند و به دليل عرض سطح مقطع، صفحات اتصال بزرگتر مورد نياز است.



:: بازدید از این مطلب : 110
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

خرپا و شاهتير خرپايي

 

شاهتيرهاي خرپايي به هنگام استفاده در دهانه هاي طولاني به ميزان زيادي در مصرف مصالح اوليه صرفه جويي مي کنند. علاوه بر ارائه يک ساختار مناسب، نسبت عمق شاهتير به طول دهانه را نيز مي توانيد انتخاب کنيد. اما، به دليل روند ساخت پيچيده آنها، ساخت و نصب آنها نياز به نيروي کار بيشتري دارد که هزينه هاي آن به ازاي هر تن را در مقايسه با شاهتيرهاي ساده يا صفحات جوش شده افزايش مي دهد. بنابراين به هنگام طراحي شاهتيرهاي خرپايي بايد آن را بهينه طراحي کنيم. نه تنها ميزان مصالح بايد تا حد ممکن کاهش يابد بلکه مهمتر از همه، روند ساخت آنها بايد ساده و قابل انجام باشد. براي دريافت اطلاعات بيشتر در مورد تيرچه کروميت کليک کنيد.

پيکربندي و ساختار

در فصل قبل خرپاها و شاهتيرهاي خرپايي مختلفي با توجه به نوع کاربري آنها در ساختمان هاي مختلف مورد بحث قرار گرفت. در اين فصل به مزاياي پيکربندي هاي خاص و جزئيات ساخت و ساز آنها به دقت پرداخته خواهد شد. قسمت اعظم اين فصل آنها به شاهتيرهاي با المان موازي آکاردئوني و شاهتيرهاي کم ارتفاع خرپايي اختصاص خواهد يافت. خرپاهاي مثلثي براي سالها مورد استفاده قرار گرفته اند که به دليل شيب تند آنها براي استفاده در سقف و پشت بام کاربرد بيشتري داشته اند.

با ظهور پروفيل هايي عميق تر، که فاصله بين فرورفتگي تا برآمدگي آنها ثابت است، توليد خرپاهاي با شيب کمتر نيز امکان پذير شد که جزئيات آنها در (c) و (d) به عنوان يک نتيجه محبوب نشان داده شده است. همانطور که در بخش قبل توضيح داده شد، خرپاهاي با شيب کمتر به لحاظ سازه اي کارآمدتر از خرپاهاي مثلثي هستند که به دليل شکل آنها مي باشد. اما آنها نياز به يک ستون با ارتفاع بيشتر دارند. خرپاي وارن که در شکل (d) و (f) نشان داده شده است، ظاهر جذاب تري نسبت به خرپاي مهاربندي N شکل يا خرپاي پرات دارد (شکل هاي (c) و (e)) که به دليل ظاهر يکنواخت و ريتميک اعضاي قطري آن مي باشد.مجموع طول اعضاي جان اين خرپا نيز کمتر است.

 

مطالعه کنيد! تفاوت هاي تيرچه و ديگر اجزاء 

اما هنگاميکه بارثقلي ماکزيمم (مجموع بار زنده و بار مرده) از بار واژگوني خالص (بار مرده و بار باد) بيشتر شود که در تراز پشت بام اکثر ساختمانها معمول است، اعضاي فشاري جان تحت بار ثقلي نيروي بيشتري را به خاطر شيب دار بودن جذب مي کنند. ترکيبي از نيروي فشاري و طول زياد کمانش آنها عموما باعث مي شود خرپاها و شاهتيرها داراي سطح مقطع بزرگتري نسبت به اعضاي عمودي فشاري داشته باشند که در خرپا و شاهتيرهاي پرات ديده مي شود. از سوي ديگر، تحت بارگذاري معکوس (واژگوني خالص) اعضاي قطري در پيکربندي N-braced تحت فشار بوده و اعضا با سطح مقطع بزرگتر براي تامين اين نياز باعث کاهش کارآمدي اين نوع خرپا مي شود. اغلب لازم است که يک تحليل اوليه انجام شود تا تعيين شود که بهترين پيکربندي براي هر مورد خاص کدام است. به طور کلي براي دهانه هاي کوچک و مواردي که بار واژگوني تعيين کننده است، خرپاي وارن از خرپاي پرات سبک تر است.

همچنين بايد توجه داشته باشيد اعضاي قطري در مرکز خرپاي وارن که در شکل (d) نشان داده شده است تحت بار ثقلي تحت کشش هستند که در خرپاي پرات که در شکل (c) نشان داده شده است تحت فشار هستند (که با خطوط توپر نشان داده شده اند). ترکيبي از نيروي کششي و طول دهانه کوتاه در خرپاي وارن بسيار مطلوب تر از نيروي فشاري و طول دهانه زياد در خرپاي پرات مي باشد. در خرپاي پرات ساختار اعضاي جان که در اعضاي قطري مرکزي نشان داده شه است تحت کشش مي باشد و کارآمدتر هستند.

هنگاميکه اعضاي تحتاني خرپا با المان هاي زانويي از لاپه ها مهار مي شوند، خرپاي پرات مي تواند مورد استفاده قرار بگيرد. در اينجا اعضاي "عمودي" در زاويه 90 درجه قرار گرفته اند در نتيجه در همان صفحه مهاربندهاي زانويي هستند و باعث مي شوند اتصال ساده تري در مورد اخير بوجود آيد. براي همه خرپاهاي سقفي، طول پانل بايد برابر با فاصله لاپه ها لحاظ شود، به عنوان مثال لاپه ها بايد در نقاط اتصال پانل قرار بگيرند. به اين ترتيب، خمش موضعي که ناشي از قرارگيري تصادفي لاپه ها مي باشد بوجود نمي آيد و اين اعضا فقط براي بار محوري طراحي مي شوند.

 

3 ساخت و ساز پيچي يا جوشي

 

تصميم گيري در مورد اينکه از اتصالات پيچي يا جوشي در روند ساخت شاهتيرها و خرپاها استفاده شود عمدتا بستگي به ترجيح مشتري يا سازنده دارد. اتصالات جوشي يک خرپاي ساده با ظاهري جذاب تر ايجاد مي کند که جرم کمتري نسبت به حالت پيچي داشته و راحت تر مي توان آن را رنگ آميزي کرد. با اين وجود، توليدکننده ممکن است ترجيح دهد که از اتصالات پيچي و استفاده کند، چرا که کارگاه آن مجهز به دستگاه پانچ يا حفاري اتوماتيک است. خرپاهاي پيچي بسيار ساده تر و سريع تر مونتاژ مي شوند شوند، زيرا آنها نيازي به صفحات مورد نياز براي جوشکاري ندارند. همچنين آنها نيازي به چرخانده شدن براي دسترسي به گوشه هاي دور از دسترس براي جوشکاري ندارند. ضعف يک عضو کششي با اتصالات پيچي اين است که سطح مقطع موثر با توجه به اندازه سوراخ پيچ ها کاهش مي يابد.



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 17 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

تفاوت بين تير ساده مهارشده و مهارنشده چيست؟

بخاط اينکه خيز ايجاد شده در تيرهاي ساده اغلب به دليل حرکت آزادانه دو انتهاي آنها است، دو حالت مهار شده و مهار نشده تفاوت هايي در تکيه گاهاي انتهايي خود دارند.

تفاوت بين سقف قوسي و سقف با تيرچه چيست؟

سقف هايي که با تيرچه بتي ساخته مي شوند. تيرچه ها عمود بر محور ستون قرار مي گيرند و سقف در اين سازه ها داراي کمترين عرض مي باشد. يک سقف قوسي معمولا بوسيله تير آهن و آجر ساخته شده و معمولا بر روي آن طبقه ديگري ساخته نمي شود.

تفاوت بين تيرچه هاي T شکل و تيرهاي مستطيلي چيست؟

طراحي تيرهاي T شکل تقريبا مشابه تيرهاي مستطيلي است چرا که در طراحي ابتدا ضخامت دال تعيين مي شود. دال ها به عنوان بال فشاري در طراحي تيرها عمل مي کنند.

بال ها به عنوان منطقه فشاري عمل مي کنند که با فولاد مدفون به کار رفته در پايين جان مقطع به تعادل مي رسند. ضخامت دال با t نشان داده مي شود و واحد آن اينچ است.

عمق موثر با d، عرض جان با b " و عرض بال با b برحسب اينچ نشان داده مي شوند. عرض بال بر اساس سه فاکتور تعيين مي شود:

1- يک چهارم دهانه

2- b’+16t

3- فاصله مرکز تا مرکز تيرها

تيرها و شاهتيرها را بهتر بشناسيم

محل قطع تيرها و شاهتيرها کجاست؟

در ساخت و ساز ساختمان، اگر نتوانيد بتن ريزي را در روز مذکور به پايان برسانيد، در چه محل هايي مجاز به قطع بتن هستيد؟

تفاوت بين تير و ميله چيست؟

يک المان ميله اي فقط کشش و فشار و پيچش محوري را تحمل مي کند و در برابر خمش مقاومتي از خود نشان نمي دهد. اما تيرها در برابر خمش نيز مقاومت مي کنند.

تفاوت بين تيرچه فولادي و شاهتير فولادي چيست؟

تيرچه فولادي با جان باز با فواصل مشخصي از يکديگر قرار مي گيرند تا از سطوح باربري مثل سقف و کف حمايت کنند. اما شاهتيرها از تيرچه ها، لاپه ها و ساير اجزاي ساختماني حمايت مي کنند.

تفاوت بين پايه ستون و تير عرضي چيست؟

پايه ستون محلي است که ستون بر روي آن قرار مي گيرد. اما تيرهاي عرضي چند تير را به يکديگر متصل مي کند و عملکرد يکپارچه بين آنها را تضمين مي کند.

تفاوت بين يک تير دوسرگيردار و يک تير طره اي چيست؟

تير طره اي فقط از يک سر به صورت گيردار نگهداشته مي شود و سر ديگر آن آزاد است و قطعا تفاوت هاي اساسي با يک تير دوسرگيردار خواهد داشت.

ماهيت خمشي در طول دهانه در هر دو مورد يکسان است، به عنوان مثال علاوه بر خم شدن تغيير مکان و پيچش نيز خواهند داشت.

تفاوت بين يک سقف قوسي و يک سقف با شاهتير خرپايي چيست؟

تفاوت اصلي اين است که يکي از آنها يک سقف قوسي است و ديگري از نوع شاهتيري است و در کل تفاوت چنداني بين آنها وجود ندارد.

تفاوت بين شاهتير صفحه اي و شاهتير تحتاني چيست؟

شاهتير صفحه اي يک عضو عمودي است که از تيرها پشتيباني مي کند در حاليکه شاهتير تحتاني يک عضو افقي است که از تيرهاي کوچک تر پشتيباني مي کند.

تفاوت بين تيرها و نعل درگاه چيست؟

نعل درگاه معمولا در بالاي درب يا پنجره قرار مي گيرد در حاليکه تيرها در زير سازه ها در سقف يا کف قرار داده مي شوند.

 



:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 10 مهر 1397 | نظرات ()
نوشته شده توسط : mehdi

تفاوت بين يک ستون و يک تيرچه معمولي چيست ؟

ستون يک عضو اصلي باربر عمودي است که بارهاي وارده از تيرچه هاي ديگر و دال هاي متصل به آن را تحمل مي کند. تيرهاي معمولي از طرفين به يک شاهتير متصل مي شوند و در نهايت بار به ستون ها منتقل مي شوند.

معمولا تيرهاي معمولي تيرچه ها از طرفين به يکديگر متصل نمي شوند اما اغلب دال ها توسط تيرهاي معمولي احاطه مي شوند و بار خود را به   آنها وارد مي کنند. براي سفارش تيرچه فولادي با جان باز کليک کنيد.

اين اتفاق در اتصال بين تيرها و تيرچه هايي رخ مي دهد که در فواصل نزديک به يکديگر قرار مي گيرند (تيرچه هاي کف و سقف) که بار را به تيرها معمولا از بالا و نه از طرفين انتقال مي دهند.

تفاوت بين يک ميله نوار و يک تيرچه چيست؟

ميله ها فقط بار محوري را تحمل مي کنند اما تيرچه بتي مي تواند در برابر بار محوري و بار عرضي مقاومت کند.

تفاوت بين يک خرپا و يک تير چيست؟

خرپا فقط مي تواند بارهاي عمودي يا بارهاي محوري را تحمل کند که اين بستگي به نوع سازه دارد. اما تيرها مي توانند بارهاي عمودي و لنگرهاي خمشي را تحمل کنند.

يک شاهتير چيست؟

يک شاهتير يک تير تکيه گاه است که به عنوان يک خرپا نيز شناخته مي شود. شاهتيرها عمدتا از فولاد ساخته مي شوند و سازه هايي باربر محسوب مي شوند. تيرچه هاي بتني، تيرچه کروميت و ديگر انواع تيرچه به اين شاهتيرها متصل مي شوند.

تفاوت بين شاهتير و تيرچه چيست؟

شاهتير يک عضو افقي اصلي است. تيرچه ها که معمولا کوچکتر هستند به شاهتيرها متصل مي شوند و توسط آنها پشتيباني مي شوند.

تفاوت بين اسکلت بتني و شاهتيري چيست؟

تفاوت بين اين دو اين است که سازه هاي شاهتيري براي دهانه هاي کوچک استفاده مي شوند در حاليکه سازه هاي بتني براي پوشش دادن دهانه هاي بزرگتر مورد استفاده قرار مي گيرند.

براي سازه هايي که مي خواهيم پايه ها در فواصل طولاني تر قرار داده شوند از پايه هاي بتني استفاده مي کنيم.

تفاوت بين يک صفحه و يک تير چيست؟

همانطور که مي دانيم تيرچه ها داراي يک بعد طولاني تر هستند و ابعاد ديگر آنها به نسبت کوچکتر مي باشند. بنابراين، تنش ها فقط در يک راستا ايجاد مي شوند چرا که ابعاد ديگر به قدري کوچک هستند که اثر مقابله آنها در برابر تنش ها قابل اغماض است.

اما در مورد صفحات، تنش در دو راستا ايجاد مي شود، زيرا صفحات مي توانند مربعي يا مستطيلي باشند.

تفاوت بين تير نعل درگاه و تيرهاي باربر چيست؟

تيرهاي باربر بارهاي ثقلي را تحمل مي کنند اما هيچ پنجره يا دربي در زير آنها وجود ندارد. بنابراين امکان ايجاد خيز در آنها وجود دارد و تغييرشکل آنها مي تواند (تحت اثر بارهاي بلند مدت يا کوتاه مدت) بيشتر باشد.

از طرف ديگر در زير تيرهاي نعل درگاه معمولا يک درب يا پنجره قرار دارد که امکان تغييرشکل آنها را به دليل عدم ايجاد اختلال در عملکرد درب يا پنجره محدود مي کند.

تفاوت بين تير تقويت شده تکي و تير تقويت شده دوبل چيست؟

يک تير تقويت شده تکي تنها در قسمت کششي داراي آرماتورهاي تقويت کننده است (در پايين مقطع تير)، در حاليکه تيرهاي تقويت شده دوبل داراي آرماتور در هر دو جهت کششي و فشاري هستند، به عنوان مثال در بالا و پايين مقطع.

تفاوت بين يک تيرچه و يک تير U شکل چيست؟

تير U شکل داراي شکلي مشابه حرف "U" انگليسي است. اين تيرها معمولا از 3 قسمت تشکيل شده اند: 2 قطعه در طرفين و 1 قطعه در پايين.

تيرچه هاي معمولي عمدتا يک سطح مقطع در پايين و با استفاده از ميلگرد به نگهدارنده بالايي متصل مي شوند. تفاوت اين دو در شکل سطح مقطع آنها است.

تيرچه خرم دژ آمادگي ارائه انواع تيرچه بتني، کروميت و تيرچه استاندارد زير نظر کميته استاندارد ساختمان و انجمن تيرچه و بلوک به شما مشتريان عزيز مي باشد.



:: بازدید از این مطلب : 86
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 3 مهر 1397 | نظرات ()