مقايسه بين پلهاي با شاهتير جعبهاي و شاهتير T شکل بخش 3
نوشته شده توسط : mehdi

شاهتيرهاي جعبه‌اي تک سلولي به طور مستقيم براي استفاده در دهانه‌هاي 40 تا 270 متر مناسب هستند. استفاده از ساختارهاي جعبه‌اي به منظور زيبايي شناسي مناسب است در حاليکه بخش جان اين جعبه‌ها داراي يک ظاهر ظريف هستند در حاليکه با يک پروفيل باريک ترکيب مي‌شوند.

 

تيرچه خرمدژ آماده توليد و سفارش گيري انواع تيرچه استاندارد ( تيرچه کروميت ، تيرچه بتني ، تيرچه صنعتي و ... مي باشد ) در صورت نياز مي توانيد با شماره هايي که در سايت درج شده است تماس بگيريد.

 

تک جعبه‌ها براي هر دو طرح طولي و عرضي کارآيي دارند و يک راه حل اقتصادي براي سازه‌هاي با دهانه متوسط و طولاني هستند. اين نوع عرشه به صورت اسپانيايي، با استفاده از داربست‌هاي کامل در ارتفاع يا خرپاها، و يا به عنوان پايانه‌هاي کنترلي ساخته مي‌شوند.

اين گزينه مي‌تواند براي پل‌هاي با دهانه متوسط و يا طولاني با طول‌هاي بين 40 تا 55 متر بسيار کاربردي باشد. چنين عرضي براي عرشه‌هاي دوقلو بيش از حد طولاني است و براي ساخت سازه‌هاي طره‌اي جعبه‌اي که به طور متوالي در داخل محل قرار گرفته‌اند خيلي کوتاه است، در حالي که اگر کل طول بخش جعبه‌اي کمتر از 1000 متر باشد، استفاده از قطعات پيش ساخته توجيه پذير نمي‌باشد.

 

قوس‌ها با استفاده از شاهتير T شکل

 

پايه‌ها بايد لنگر خمشي مشابهي را در مقايسه با قوس‌ها حمل کنند اما اين اتفاق با استفاده از نيروي فشاري به دليل وزن سقف امکان پذير است.

به اين ترتيب آنها ممکن است کمي نازک‌تر از قوس‌ها باشند. قوس‌ها هميشه مقرون به صرفه هستند آنها مزاياي دوگانه‌اي را براي جذب لنگرهاي وسط دهانه فراهم مي‌کنند و پس از آن يک بازوي بزرگتر را براي مقاومت در برابر اين لنگر به لحاظ اقتصادي فراهم مي‌کنند. حتي قوس‌هاي بسيار کوچک نيز در کاهش ميزان آرماتور موثر هستند.

 

درباره شاهتير T شکل

 

شاهتير T شکل که در ساخت و ساز استفاده مي‌شوند، يک سازه تحمل بار متشکل از بتن مسلح، چوب يا فلز با يک مقطع T شکل است.

بالاي سطح مقطع T شکل به عنوان يک عضو فشاري به منظور مقاومت در برابر نيروي فشاري عمل مي‌کند. جان تير قرار گرفته در زير فلنج فشاري براي مقاومت در برابر تنش برشي و براي جداسازي بيشتر براي کوپل نيروهاي خمشي استفاده مي‌شود.

شاهتير T شکل نسبت به I-beam داراي يک عيب بزرگ است چرا که هيچگونه فلنج تحتاني براي مقاومت در برابر نيروهاي کششي ندارد.

يکي از راههاي تبديل شاهتير T شکل به يک ساختار کارآمد‌تر اين است که از يک شاهتير T شکل معکوس با يک عرشه متصل به بالاي تيرها استفاده کنيد. اگر اين کار به درستي انجام شود، عرشه به عنوان يک فلنج فشاري عمل مي‌کند.

 

بررسي و تاريخچه شاهتير T شکل

 

يک شاهتير T شکل يک عنصر سازه‌اي است که قادر به مقاومت در برابر بارهاي بزرگ با استفاده از آرماتورهاي تقويت کننده داخلي است.

در برخي موارد، شاهتير T شکل براي اولين بار توسط يک انسان در ساخت يک پل با يک ستون و يک عرشه مورد استفاده قرار گرفت. با اين همه، يک تير T شکل در اصل بيش از يک ستون با يک سطح افقي در بالاي صفحه جان و يا در مورد تيرهاي T شکل معکوس در پايين است.

بخش بالايي که کشش تير را تحمل مي‌کند، جان ناميده مي‌شود و قسمت‌هاي افقي که فشار را تحمل مي‌کنند، بال ناميده مي‌شوند. با اين حال، مواد استفاده شده در طول سالها تغيير کرده‌اند، اما ساختار اصلي آن ثابت است.

سازه‌هاي متشکل از شاهتير T شکل مانند پل بزرگراه‌ها، ساختمان‌ها و گاراژهاي پارکينگ، موادي اضافي در پايين خود دارند که جان را به فلنج متصل مي‌کند تا آسيب پذيري شاهتير T شکل را در برابر تنش برشي کاهش دهد. با اين حال، هنگامي که يک فرد با جزئيات بيشتري طراحي شاهتير T شکل‌ها را بررسي مي‌کند، تفاوت‌هايي وجود دارد.

 

طراحي شاهتير T شکل

 

تيرهاي T شکل، اگر چه در طراحي ساده هستند، شامل عناصر طراحي چندگانه هستند. بر خلاف I-beam، شاهتير T شکل فاقد يک فلنج در پايين است که باعث صرفه جويي در مصالح، اما مقاومت کمتري در برابر نيروهاي کششي دارد.

با اين حال در گاراژهاي پارکينگ، اين فقدان فلنج در پايين مقطع شاهتير T شکل در واقع به عنوان يک مزيت شناخته مي‌شود چرا که عرشه بالايي به عنوان فلنج عمل مي‌کند.

طرح‌هاي شاهتير T شکل در اندازه‌ها، طول‌ها و عرض‌هاي مختلف بسته به نوع سازه و تنش فشاري مورد نياز آنها ارائه مي‌شوند. با اين حال، سادگي شاهتير T شکل توسط برخي از کساني که به درستي بيش از يک سازه پيچيده را مورد آزمايش قرار مي‌دهند، مورد سوال است.

به عنوان مثال، تيرهاي شاهتير T شکل معکوس را با سطح مقطع‌هاي با جان دايره‌اي مورد آزمايش قرار دادند و با ترکيب خروجي‌ها به طور کلي به نتايج مطلوب دست يافتند.

بنابراين در بعضي موارد سرمايه گذاري در زمان و تلاش براي ايجاد يک ساختار پيچيده‌تر ثابت کرده است که ارزشمند است. همچنين يک مسئله ساده‌تر در نظر گرفتن اين موضوع  است که از چه ماده يا موادي در ساخت شاهتير T شکل بايد استفاده شود.





:: بازدید از این مطلب : 91
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 5 خرداد 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: